logo
Możesz się śmiać, ale i tak za kilka godzin
zmienisz swoje życie...
198 online
50 086 930

TWÓJ DETOX PRZED NIMI CHLORELLA This is BIO

TOP

Dzień | Tydzien | Miesiąc | Ever
Kategorie

Archiwum
Dlaczego nie należy suplementować żelaza?

ane

Suplementacja żelazem, na własną rękę, albo tylko z mylnego założenia, że trzeba się nim suplementować, bo mamy niedokrwistość faktyczną, lub domniemaną, właśnie może być niebezpieczna

Gdzieś rzuciłam ostatnio hasło, żeby nie suplementować się żelazem od czapki i zaraz odezwały się głosy, żebym przybliżyła zagadnienie. W związku z tym przybliżam.
Ktoś się słabo czuł, ktoś był blady, komuś było zimno, ktoś wolniej artykułował słowa i zaraz się mówiło, że to taki anemik i żeby dać mu żelaza.

W ciągu ostatnich kilku dekad suplementy żelaza były rozdawane na lewo i prawo rutynowo jak cukierki. Ponieważ żelazo jest podstawowym warunkiem wzrostu komórek, a co za tym idzie ich długowieczności, często zakłada się, że ludzie powinni uzupełniać dietę dodatkowym żelazem. Jednak to błędne przekonanie może nieść poważne zagrożenie dla zdrowia.

Raz, że tak zwana niedokrwistość jest objawem, który może być spowodowany mnóstwem warunków. I owszem, warunki te jak najbardziej obejmują niedobór żelaza, ale też niedobór witaminy B12, niedobór witaminy C, niedobór witaminy E, niedobór witaminy B6, oraz zaburzenia tarczycy.

Należy dokładnie zbadać poziom żelaza i ewentualnie po konsultacji z mądrym lekarzem i zmianą diety, gdyż należy przede wszystkim wprowadzić pokarmy bogate w żelazo. Dla wegan najlepszym rozwiązaniem jest pokarm chlorella, albo spirulina. Dostarczony w formie sprasowanego proszku (nie czuć wtedy kontrowersyjnego smaku), lub zwykłego. Dopiero wtedy, czyli na podstawie badań krwi pod kątem żelaza, wraz z lekarzem można rozważyć konieczność wprowadzenia naturalnego suplementu z żelazem.

Chodzi o to, że akurat przy suplementacji żelazem nie należy postępować pochopnie. Tak jak do każdego specyfiku minerałowego dla ludzi starszych i mocno reklamowanego stale, a w okolicach świąt nieumiarkowanie dokładane jest a priori żelazo, którego takie naturalne braki najczęściej dotyczą wegetarian i kobiet w wieku rozrodczym, a nie ludzi starszych.

Oczywiście jedno nie wyklucza drugiego, czyli mogą pojawić się spadki żelaza u tych ludzi, ale nie można tego z góry zakładać, że będzie to występowało u każdego starszego człowieka nagminnie. A nawet jakby był w niskich strefach żelaza, to czy wskazane jest mu koniecznie go podwyższać? Należy wszystko robić świadomie. Jednym słowem mieć jasność w temacie – za i przeciw. To dotyczy zresztą wszystkich życiowych wyborów.

ane3

Bowiem suplementacja żelazem, na własną rękę, albo tylko z mylnego założenia, że trzeba się nim suplementować, właśnie może być niebezpieczna

W jednym z fińskich badań obejmującym ponad 2000 osób, naukowcy stwierdzili, że nagromadzenie żelaza, już nawet w górnej skali normy, nie mówiąc o ponad nią, silniej związane jest z ryzykiem zawału serca, niż każdej innej osoby, u której stwierdzono wysokie ciśnienie krwi lub wysoki poziom cholesterolu.

Uważa się, że kobiety, które regularnie miesiączkują są mniej narażone na ataki serca, ponieważ zwykle mają w związku krwawieniami obniżony poziom żelaza.
Logicznie rozumując, właśnie z tych powodów ludzie, którzy regularnie są dawcami krwi doświadczają statystycznie mniej ataków serca.

Tymczasem wysoki poziom żelaza związany jest z prawdopodobieństwem większej ilości kłopotów zdrowotnych niż tylko ryzykiem ataku serca

Jedno z badań wykazało, że suplementacja żelaza zakłóciła równowagę flory jelitowej u dzieci. U dzieci, którym podawano suplementy żelaza odnotowano, na podstawie badania wzrost szkodliwych bakterii i zmniejszenie korzystnych bakterii.

Badania wskazują, że niższy poziom żelaza może być rzeczywiście ochroną przed chorobą zakaźną, białaczką i nowotworami limfatycznymi

Inne badania pokazują, że żelazo wytwarza wolne rodniki, które przyspieszają proces starzenia się.

Jeżeli często kontaktujesz się z przetworzonym jedzeniem z hipermarketu, to możesz mieć pewność, że dodawane jest do niego nagminnie żelazo. Na przykład w Stanach prawo federalne wymaga od producentów wzbogacania dodatkiem żelaza każdego pieczywa, makaronów i płatków zbożowych. Ponadto żelazo jest obecne w wielu preparatach multiwitaminowych i mineralnych.

Dochodzi do tego, że ludzie mogą cierpieć na niedokrwistość i jednocześnie mieć wysoki poziom żelaza we krwi, gdyż to nie żelazo było tego powodem. Oczywiście świadomi weganie zdają sobie sprawę, że jak nie suplementują B12, to mogą doświadczyć groźniejszej w skutkach anemii niż z powodu niedoborów żelaza, ale z drugiej strony żelazo niehemowe, czyli nie pochodzące ze źródeł zwierzęcych/czerwone mięso jest gorzej wchłaniane.

ane2
Ale trzeba również mieć na uwadze następujące wieści:

Białko zwierzęce jest źródłem zarówno żelaza hemowego, jak i niehemowego. Tymczasem żelazo hemowe znajdujące się w białkach zwierzęcych stwarza pewien problem, ponieważ jest czynnikiem zapalnym.

Owoce i warzywa są sprawdzonymi przeciwutleniaczami, ale żelazo hemowe jest uznawane jako pro zapalne.

Żelazo hemowe zawarte w czerwonym mięsie stwarza większy/poważny stres oksydacyjny w organizmie, co prowadzi do uszkodzenia DNA.

Dodatkowo żelazo hemowe jest związane z rozwojem cukrzycy i otyłości. A te dwa warunki predysponują osobnika/kobietę do rozwoju raka endometrium. Czyli bifteka jej na pół krwisto podać, raczej nie jest najlepszym rozwiązaniem, ani dla byka, ani dla osobnika/kobiety.

Źródła 123

Wpływ diety na przyswajalność żelaza:

Związki zwiększające wchłanianie żelaza:

witamina C może zwiększyć wchłanianie 2-3 krotnie,
Tak zwany czynnik mięsny (prawdopodobnie chodzi o cysteinę). Jednak miejmy na uwadze to o czym pisałam powyżej.

Związki zmniejszające wchłanianie żelaza:

Kompleksy fitynianów i polifenoli,
Kawa redukuje wchłanianie Fe o 40%,
Herbata redukuje wchłanianie Fe o 60%,
Czerwone wino redukuje wchłanianie Fe o 75%,
Wapń,
Białko jaja kurzego (jeżeli jesteś owowegetarianinem, to radzę spożywać samo żółtko, bogate w żelazo)
Kazeina,
Białka roślin strączkowych.

Konkludując:

Niech Socjeta raczej nie suplementuje na własną rękę żelaza, a przynajmniej nie z czapki. Najpierw upewnij się, że naprawdę brakuje Ci żelaza (badanie krwi, obok żelaza należy zbadać poziom ferrytyn), a potem podejmij decyzję. W tym akurat wypadku być może należałoby w pierwszej kolejności sięgnąć po dietę bogatą w żelazo, w tym po chlorellę, lub spirulinę niż brać suplement żelazowy.

anemia-pregnancyDelikatnie uczulam również na problem kwasu foliowego, który to problem teoretycznie witarian nie powinien dotyczyć, ale jednak, bywa, że dotyczy i znowu przychodzi z pomocą pokarm, w tym chlorella.
Pisałam o tym  Tutaj

Oczywiście jestem tylko samozwańczym felczerem, który uprawia znachorkę, dlatego nie można mi ufać i należy udać się do lekarza. Napisałam to bez żadnego cynizmu, gdyż akurat w przypadku żelaza zapytałabym się światłego lekarza. Przy najbliższej okazji podam Socjecie teścik, któremu należy poddać lekarza, aby stwierdzić, czy jest światły. Właśnie jestem na etapie układania algorytmu.

Owocek:)


Blog pepsieliot.com, nie jest jedną z tysięcy stron zawierających tylko wygodne dla siebie informacje. Przeciwnie, jest to miejsce, gdzie w oparciu o współczesną wiedzę i badania, oraz przemyślenia autorki rodzą się treści kontrowersyjne. Wręcz niekomfortowe dla tematu przewodniego witryny. Jednak, to nie hype strategia, to potrzeba.

Rzuć też może gałką na to:

Dobre suplementy znajdziesz w naszym Wellness Sklep


Disclaimer:
Info tu wrzucane służy wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, czasami tylko poglądowych, i niekoniecznie wyraża zdanie założycielki bloga, tym bardziej nigdy nie może zastąpić opinii pracownika służby zdrowia. Takie jest prawo i sie tego trzymajmy.


 

(Visited 35 326 times, 39 visits today)

Powiązane artykuły

  1. Edyta 4 marca 2014 o 15:44

    O, to ciekawe.
    Byc moze dlatego upuszcznanie krwi pijawkami uwazane bylo od zarania dziejow za srodek leczniczy?
    Co do witaminy c w mojej nutroksiedze jest informacja ze dawki do 1000 mg/dobe powoduja wzrost wchlaniania zelaza o 400 %. Ale! Powyzej tej dawki, uwazanej za bezpieczna (tj. 1000 mg c vit) witaminka C powoduje wyplukiwanie zelaza i to w duzych ilosciach.

  2. pepsieliot 4 marca 2014 o 15:47

    Tak to prawda z pijawkami, one miały na celu obniżanie ciśnienia krwi, ale właśnie poprawiały również inne parametry. Edyta mądrych ksiąg jest wiele.

    1. kurkur 4 marca 2014 o 22:22

      peps a jak z tą wit. C? Ostatnio zostałem zarażony jakimś podłym choróbskiem a i pogoda też taka głupia i przez ostatni tydzień piję około 8g kwasu l-askorbinowego dziennie w dawkach po 1g. Rzeczywiście wypłukuje żelazo?

  3. sylwia 4 marca 2014 o 17:04

    A propo suplementacji: czy taki suplement jaki ostatnio się pojawił- multi code, zawierający witaminy i sproszkowane warzywa jest wart uwagi?

    1. pepsieliot 4 marca 2014 o 17:20

      polecam life vitality, ze strony This is Bio

    2. Jaspis 4 marca 2014 o 17:51

      Jak na witaminy mainstreamowej farmacji to skład bardzo ciekawy.Nic nie piszą , kto to tak na prawdę robi dla nich ? Użyte wyciągi roślinne nie są organic, chociaż w Amixie też nie są organic.
      Może doczekamy się TiB w pełni organicznego, czego Pepsi i sobie bardzo życzę.

  4. Klaudia 4 marca 2014 o 17:35

    moja mama nabawiła sie anemi (hemo 9), a żelazo ma na poziomie 3, gdzie norma jest od 20.
    oczywiście lekarz od razu z grubej rury, dwie tabletki żelaza dziennie, na co mama źle reaguje. sama nie wiem, teraz czy spróbować, żeby brała tylko jedną tabletkę żelaza czy w ogóle przestała i przezrucic sie na multi code. nadmienie, że od razu przyjrzałam się jej diecie (zgroza!), i choć do witarianizmu jej daleko, to chociaż kiełkami ją karmię.

    1. pepsieliot 4 marca 2014 o 18:07

      Podaj jej chlorellę, a minimalne żelazo to 7, a nie 20

      1. odpisz plis 13 lipca 2017 o 14:51

        o! 7 to minimum? to dlaczego na wyniku pisze że 50 do 170? ja mam 18 i doktorka chciała dać żelazo. magnez mam 1,28. CRP 2,85. b12 131,4. i też mam dwa źródła dolnych granic tj. 118 lub 145. ferrytyna 36,09. homocysteina 16.10

    2. Jagoda 7 marca 2014 o 10:02

      Nie wiem jaki preparat przepisał Twojej mamie lekarz, ale jeśli źle się po nim czuje to może niech zapyta lekarza o jakieś tabletki żelazem hemowym, które jest lepiej wchłaniane i lepiej tolerowane przez organizm / mam tu na myśli zaparcia, lub biegunki /

  5. laluna 8 marca 2014 o 23:05

    Oczywiście, że nie można suplementować żelaza na własną rękę. Musi się to odbywać pod kontrolą lekarza! Podpowiem, o czym trzeba jednak pamiętać i niestety czasem trzeba o tym przypomnieć lekarzowi, że jeśli już żelazo suplementujemy, to należy stosować preparaty z żelazem hemowym, bo dużo lepiej się wchłania, można stosować niższe, a przez to bezpieczniejsze dawki!

  6. Kinga 9 marca 2014 o 14:50

    Ja przyjmuje biofer i wiadomo, że każdy organizm inaczej reaguje na leki, czy suplementy, ale mi bardzo odpowiada. Żadnych dolegliwości żołądkowych, więc może niech mama skonsultuje ze swoim lekarzem ten preparat.

  7. Romek 30 kwietnia 2014 o 10:14
  8. Lil 3 maja 2014 o 13:07

    no, muszę to napisać.. teraz się spsiłam i jestem do niczego, ale to z innego powodu.. ale, kiedy byłam małym dzieckiem, a było to dawno miałam anemię i właściwie mam ją całe życie, niekiedy tak silną , że mi lekarze skierowanie do szpitala wypisują, bez sensu bo nie pokrwawiam nigdzie i raka też nie mam, ot brakuje mi czegoś i tyle. Był jednak taki czas 2 lata, że wyniki miałam idealne, co wtedy robiłam (a nie robię teraz?), ano zawsze co rano wypijałam pokrzywę i zawsze do obiadu piłam kieliszek czerwonego wina, to były jedyne zmiany w mojej diecie, po 5-6 miesiącach wyniki były idealne i trwało to 2 lata, potem sobie odpuściłam i jest jak zawsze.. anemia

    1. pepsieliot 3 maja 2014 o 22:17

      Kieliszek czerwonego wina do obiadu, to przyjemność:)

  9. Mintaka 28 marca 2015 o 10:23

    Szukam u Ciebie info na temat anemii. Generalnie wszystko u mnie w porządku, poza okresowym niewielkim zmęczeniem. Zrobiłam sobie morfologię i skonsultowałam z lekarką (przyjemność badań fundowanych przez NFZ okraszona jest przyjemnością konsultacji z dochtorami) i na podstawie zbyt niskiej hemoglobiny, neutrofilów i za wysokich RDW, PDW i monocytów (z jednoczesnym bardzo prawidłowym MPV) wypisała receptę na żelazo i skierowanie na… gastroskopię, bo podejrzewa chorobę wrzodową. WTF? Szperam w necie i nie mogę się doczytać, jak ona do cholery na to wpadła, zwłaszcza, że nawet mnie nie zapytała o dolegliwości ze strony układu pokarmowego… Zaufania do dochtorów nie mam od dawna, więc na -skopię się nie wybieram. Owszem, z anemią się zgodzę, ale żelaza nie wykupię, za to popijam więcej pokrzywy i ashwagandhy. Ot, taki niepokorny pacjent się trafił… Wiesz, chciałabym, żeby powstał jakiś „algorytm” testujący lekarzy, a wyniki niech będą upublicznione. Nie wiem, na fejsbuku może? I niech to będzie nakazane ustawowo.

    1. pepsieliot 28 marca 2015 o 10:59

      rzeczywiście sensu stricte o anemii nie pisałam

  10. Ola 28 lipca 2015 o 21:10

    Witam;-)
    ja właśnie borykam się z problem zbyt wysokiego żelaza, chociaż praktycznie jestem witarianką ( nie jem mięsa od lat) a za to przyjmuję cały czas chlorellę i w związku z tym mam pytanie czy powinnam odpuścić ja sobie żeby nie dostarczać go sobie jeszcze więcej ? i tak samo z wit c – są sytuacje kiedy przyjmuje jej sporą dawkę ?proszę o jakieś wskazówki, bo trochę się pogubiłam w tym
    Pozdrawiam 😉

    1. pepsieliot 28 lipca 2015 o 21:36

      Oczywiście, że masz odstawić chlorellę, a nawet rozważyć oddanie krwi, oczywiście gdy zbadasz żelazo i ferrytynę i będzie nadal u góry

  11. Bożena 22 grudnia 2015 o 15:50

    chlorellę przy dużej ferrytynie nie stosować, a co z witaminą C. Jak wypłukać z organizmu nadmiar żelaza.

  12. witaminka 1 stycznia 2016 o 11:30

    Witam,wpadlam na wasza strone dosc niedawno,poniewaz poszukuje bezpiecznych sposobow suplementowania mineralow.Chcialam znalezc bezpieczne dla calej rodziny i tu pojawiaja sie watpliwosci…znalazlam preparat naturalny o nazwie Schindele Minerals,ogolnie dosc dobrze opiniowany,ale zawiera w skladzie duze dawki zelaza .I tu moje pytanie do was,suplementowac czy nie,dodam,ze raczej nikt z nas nie ma zdiagnozowanej anemii a mineralow poszukuje dobrych,aby wyrownac braki….moze poradzicie,prosze?

    1. pepsieliot 1 stycznia 2016 o 14:18

      Nie suplementować, weź spirulinę, albo chlorellę, jest to dobre źródło żelaza dla wegan

    2. grzegorzadam 1 stycznia 2016 o 17:32

      Rozrzut cenowy mielonej skały wulkanicznej jest nielogiczny..
      400 g za 108 zł, 1000 g za 99….. ?

  13. witaminka 1 stycznia 2016 o 15:10

    OK,dzieki za odpis!niestety dalej nie rozumiem dlaczego nie suplementowac tych mineralow…
    rozumiem ,ze zamiast polecasz spiruline lub chlorelle,a co jesli chodzi o witaminy,ktore witaminy suplementujesz kazdego dnia?
    Mam jeszcze pytanie co polecasz na stany zapalne w jelitach,jesli aloes (weglug ciebie)przereklamowany?
    Dzieki wielkie i zdrowka zycze!

    1. pepsieliot 1 stycznia 2016 o 21:38

      witaminy i minerały nie zawierają żelaza

  14. JoannaB 11 stycznia 2016 o 21:01

    Helo, Pepsi, czy powstał test na światłego lekarza? Nie doszukałam się…

  15. Jula 15 stycznia 2016 o 11:59

    A co zrobić jeżeli wynik ferrytyny to 11 (dolna granica/ niedobór wg różnych norm) a żelazo 176 (czyli powyżej normy)??? Gdzieś czytałam, że to może być utajony niedobór żelaza. Moja dieta faktycznie jest uboga w żelazo ale ciężko będzie mi ją zmodyfikować. Czy chlorella na początek nie zaszkodzi mi dodatkowo?

  16. AdusiaMotylusia 10 lutego 2016 o 16:29

    Podbijam pytanie! u mnie ferrytyna 7, a żelazo 185. Za to B12 jest 411. O i o! Co robić -jak żyć???

  17. sunflare 5 kwietnia 2016 o 11:05

    Uczyłam sie kiedys do egzaminu z angielskiego i tam był taki tekst o żelazie. Nie paiętam dokładnie ale co mnie uderzyło to fakt że żelazo powoduje krwawienie jelit-takie minimalne ale ciągłe krwawienie i korozję. Muszę ten tekst odnaleźć.

    1. pepsieliot 5 kwietnia 2016 o 12:59

      żelazo powoduje stany zapalne, ma go być w dolnej granicy normy

  18. adzia281186 15 czerwca 2016 o 11:53

    Peps powiedz kochana a jak jest z młodym jęczmieniem i żelazem w nim, tzn ma go sporo ? i jak z przyswajalnością? Bo niestety rodzinny ostatnio stwierdził że mam wyniki krwii wskazujące na potrzebę jej przetoczenia 🙁 tzn zaniżony poziom hemogloginy, hemakrotytu, mcv, mch, mchc. ale nie wiem jak to jest naprawdę…

    1. pepsieliot 15 czerwca 2016 o 19:47

      Chlorella 100% Organic This is Bio i żółtka jaj zerówek ( białko obniża wchłanianie żelaza) zbadaj koniecznie B12 i kwas foliowy, oraz homocysteinę

  19. adzia281186 19 czerwca 2016 o 17:38

    Dziękuję ci za odpowiedź 😀 niestety mam nietolerancję jajek a na chlorellę i spirulinę miałam kiedyś najsilniejszą reakcję alergiczną z jaką przyszło mi się zmierzyć 🙁 stąd pytanie o jęczmień bo to też takie zielone i niesmaczne 😀 😀 😀 niestety nie mogę tabletek z żelazem bo mam silne strasznie zaparcia a ono to zaostrza.
    Dziękuję na pewno zbadam co zalecasz 🙂 choć dohtore mnie wyśmiał jak o tych badaniach powiedziałam….ignoranci cholerni :/

    1. pepsieliot 19 czerwca 2016 o 20:30

      Adziu szklaneczka soczku ponmarańczowego pół łyżeczki kwasu askorbinowego TiB, i zaraz nie wiesz co to zaparcie 🙂

  20. adzia281186 20 czerwca 2016 o 18:20

    Pepsi kochana, jestem wdzięczna za rady. pewnie wygląda to że odżucam, czy nie chcem czegoś ale tak nie jest. Jednak niestety mam zapalenia jelit, podejżewają crohna/wrzodziejące lub coś w ten deseń 🙁 dlatego niestety żadnych kwasów moje flaczki nie tolerują. Zrobilam podejście do kwasu askorbinowego i to tylko troszkę zastosowałam= szczyptę i myślałamże przeżre mi jelita 🙁 taka o kiszka blada 🙁
    No ale jak to jest z tym jęczmieniem zielonym i ponoć papryka też dla krwii dobra, ale dlaczego to nie wiem tak zaslyszałam ostatnio???

    1. pepsieliot 20 czerwca 2016 o 20:02

      kurkuma też, poczytaj moje posty o jelitach

  21. adzia281186 24 czerwca 2016 o 15:43

    Siem zabieram 😀
    Cholerka no nie do nadrobienia jest czytanie twojego bloga…tyle ważnych informacji i cennych rad, a ja nie tak dawno dopiero cię odnalazłam.
    Jesteś wielka :***
    Dziękuje ci za każdy wpis 😀
    Może (choć niebardzo umim w to wierzyc….) i moje życie sie odmieni na dobre kiedyś :*
    Ściskam <3

    1. pepsieliot 25 czerwca 2016 o 00:25

      Adzia <3

  22. Graźyna Zegadło Weglowska 5 lipca 2016 o 14:39

    Przeczytałam dokładnie cały tekst i nagle mam mętlik w głowie.Najlepiej jak podam moje wyniki badań a na koniec zadam pytanie. Żelazo 114 przy normie 50-166, wapń całkowity 10,36 norma 8,40-10,20, homocysteina 9,10 kwas foliowy 18,97 norma4,60-18,70, ferrytyna 305 norma 13-150, MCH 31,50 norma 27-31,2, RDW 11,10 norma 11,6-14,8 , pozostałe wyniki w normie.Przez miesiąc stosowałam Wit B-50,póżniej B12+kwas foliowy+Wit B6, oraz chlorellę.Czy to mogło spowodować tak wysoki poziom ferrytyny a zarazem żelaza w normie, czy to raczej coś poważniejszego?Bardzo proszę o sugestie i pozdrawiam.

    1. pepsieliot 5 lipca 2016 o 19:40

      chlorella i żelazo,ale pytaj tam, gdzie kupowałaś suplementy. Radzę szybko wziąć D3+K2 TiB oraz magnez.

  23. Grażyna 17 lipca 2016 o 14:41

    …Witamina D 25(OH)-wynik badania 46,8 ng/ml.W tej chwili odstawiłam inne suple,czy może to pomóc w obnizeniu ferrytyny,czy problem może tkwić w czymś innym?

    1. pepsieliot 17 lipca 2016 o 15:33

      Wysoki poziom ferrytyny może być związany z za dużą ilością żelaza hemowego w pokarmach pochodzenia zwierzęcego.Ale też w chlorelli, spirulinie jest sporo łątwo przyswajalnego, pomimo, że nie jest hemowe, przy tym, gdy kobieta ma skąpe menstruacje, albo jest w okresie menopauzy wówczas żelazo może być podwyższone. Ponieważ akurat w przypadku żelaza powinniśmy „siedzieć” w dolnych granicach normy, gdyż jest to czynnik niezbędny do życia, ale również silnie prozapalny, dlatego powinnaś wykluczyć rodzinne skłoonności do hemochromatozy. Jeżeli usunięcie takich pokarmów z diety, jak żółtka jaj, czerwone mięso i tak dalej nic nie daje, często jedynym wskazaniem jest tak jak dawno temu, upuszczanie krwi, a obecnie raczej krwiodawstwo.

  24. Ewelina 26 sierpnia 2016 o 11:08

    Miałam problem z niedoborem żelaza, a odpowiednia dieta bogata w żelazo, i odpowiednie witaminy nic nie dawał, a tarczyca ok. Mój organizm ich po prostu nie wchłania przez pożywienie… Odnośnie leków przepisanych przez lekarza albo nie było efektów, albo wywoływało okropne skutki uboczne, większość na nic się nie nadaje. Farmaceutka mi poleciła Chela Ferr bio complex i udało się. Po miesiącu brania morfologia była znacznie lepsza, a po dłuższym czasie wyzbyłam się anemii. Co więcej, nie odczułam żadnych skutków ubocznych. Ten suplement tak dobrze działa, bo jest wzbogacony witaminami, które są kluczowe przy wchłanianiu żelaza.

  25. bega 5 września 2016 o 12:18

    Pepsi sory jak powieliłam coś znowu ale skoro kwas foliowy w suplementach jest be tzn że suplementowanie się witaminami z grupy B poprzez witaminę B complex 100 nie jest najlepszym pomysłem? tam jest B9 – 400 mcg…

    1. pepsieliot 5 września 2016 o 12:28

      musi być taki kwas foiliowy jak w Greens& Fruits TiB, tyle, że przy poważnych brakach powinno się go brać więcej, w chlorelli też oczywiście jest sporo B9 naturalnej a tu masz mój artykuł: http://www.pepsieliot.com/slyszales-o-kwasie-foliowym-ktory-leczy-depresje/

      1. bega 5 września 2016 o 13:28

        Pepsi czyli jak będę zażywać Green & Fruits Tib oraz Chlorellę i Spirulinę Tib no i b12 TiB to czym uzupełnic pozostałe z grupy B..chyba że przy tym zestawie już nie musze bo wiadomo w chlorelli i spirulinie to jest tylko czy wystarczajaco?

        1. pepsieliot 5 września 2016 o 14:13

          nie musisz, zresztą jak bierzesz G&F to nie musisz brać B12 dodatkowo, zostaw sobie na kurację późniejszą, chyba, że masz potężne braki

  26. bega 5 września 2016 o 14:30

    nie mam braków, czyli green and fruits i chlorella ze spiruliną i eta wsjo, oczywiscie plus pozostałe witaminy c..e..magnezy i te sprawy:)

    1. pepsieliot 5 września 2016 o 14:32

      & jod, tak

  27. EmCa 15 listopada 2016 o 16:19

    Zagadkę mam dla Was. Po tym, jak zaczęłam zdrowo się odżywiać, suplementowac i brać chlorellę! Poziom ferrytyny spadł mi zamiast wzrosnąć. W ciągu 2 miesięcy z marnych 16% do jeszcze marniejszych 13… pomocy, bo ręce mi opadły do kolan…

    1. Pepsi Eliot 15 listopada 2016 o 16:27

      co to znaczy zdrowo się odżywiać? ile masz lat?

  28. Maja Maja 2 grudnia 2016 o 13:43

    Cześć. Lekarz zapisał mi żelazo + witaminy bo byłam bliska anemii. W każdym razie wymienione w tytule art. żelazo było 5. W sklepie zielarskim kupiłam oczywiście hlorellę, ale to proszek, więc akurat mi nie odpowiadał. Drugie podejście to … Po około 2 tygodniach żelazo wzkoczyło mi na dużo wyższy poziom. Przy okazji polecam wyjście z domu do lasu. U mnie właściwie wprowadziłam rewolucję w stylu życia, bo z apatią nie każdemu do twarzy:)

  29. karolina 10 grudnia 2016 o 20:06

    Pepsi a jak ktoś ma żelazo i hemoglobinę w normie ale ferrytyna niska (20, norma od 13,5) to powinien suplementować żelazo? Dodam, że lecą mi włosy, dlatego zainteresowałam się tematem ferrytyny…

    1. Pepsi Eliot 10 grudnia 2016 o 22:09

      chlorella dobrze się sprawdza

  30. Sandra 11 stycznia 2017 o 18:06

    Dzień dobry, przejdę od razu do rzeczy: rozpoznanie Hashimoto i niedoczynność tarczycy ( TSH 4,60 FT3 FT4 w normie a ANTY TG i ANTY TPO 4 x pow. normy) do tego niedobór wit d3 oraz nadmiar żelaza przy dużym niedoborze UIBC 5,70 a norma zaczyna się od 40; TIBC w normie; Ferrytyna w normie, transferyna nie była robiona; % saturacji89%

    Chcę brać chlorellę i KELB, w związku z tarczycą ale mam za wysoki poziom żelaza przy niedoborze UIBC i nie wiem jak to pogodzić. Jakie badanie jeszcze wykonać?

    1. Pepsi Eliot 11 stycznia 2017 o 19:12

      Chlorelli i kelpu nie bierz, natomiast weź to:
      Podstawowa suplementacja przy Hashimoto i taka trochę większa:

      Podstawowa suplementacja przy Hashimoto obejmuje 6 najważniejszych suplementów związanych z zapobieganiem przewlekłym stanom zapalnym.
      Witamina D
      Badanie 25(OH)D obowiązkowe i suplementacja (zwykle niezbędna, należy utrzymywać poziom około 60 – 70, czyli zawsze w drugiej połowie normy, a przy raku nawet w granicach 90)
      D3 TiB http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/57-vitamin-d3-1500iu-100tabl-tib-254475917305.html
      Na razie przyjmuj 3 tabletki D3 TiB p śniadaniu (4 500 jednostek) i 1 kapsułkę K2 (póki co mamy Swansona, ale wkrótce pojawi się TiB, razem z D3, lub osobno), oraz 1 kapsułkę Omnega 3 TiB.
      Na 5 dni przed badaniem 25(OH)D nie bierz D3
      Selen
      Selen, niedobór selenu upośledza pracę tarczycy. Selen Scitec (naturalny z drożdży selenowych)http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/27-selenium-100tabl-scitec-728633102532.html , lub bardzo dobry selen G&G http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/2176-selenium-200mcg-120kaps-gg-5060040820971.html?search_query=selen&results=10
      Selen przyjmuj popołudniu 200, do tego witaminę C (pół grama) i naturalną E 1 kapsułka (mamy NutriOne)
      Cynk http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/2184-zinc-citrate-50mg-120kaps-gg-5060040827116.html 1 kapsułka do śniadania
      (ponieważ cynk jest antagonistą miedzi, zjadaj trochę bio rodzynek, czy daktyla)
      Jod. 
      Okazuje się, że nawet przy nadczynności Gravesa-Basedowa może brakować jodu. Przy Hashimoto wskazana jest ostrożność, dlatego suplementacja jodem pierwiastkowym powinna odbywać się przez skórę za pomocą płynu Lugola. 2-3 krople upuszczamy na nadgarstek od wewnątrz, robimy kółko o średnicy 2,5 do 3 centymetrów i obserwujemy kiedy się wchłonie. Im szybciej zniknie, tym mamy większe braki jodu. Ponawiamy suplementację przez skórę dopiero wtedy, gdy plama zniknie. Nie bierz kelpu.
      Magnez
      Magnez jest niezbędny do prawidłowego wchłaniania jodu. Jabłczan magnezu http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/2494-jablczan-magnezu-90g-tib–254475917442.html płaska łyżeczka rano.
      Dodatkowo możesz stosować zewnętrznie oliwę magnezową zrobioną z chlorku magnezu, lub lepiej przy Hashimoto z soli epsom (którą możesz też używać do kąpieli)
      http://www.pepsieliot.com/3-wskazowki-jak-zwiekszyc-wchlanianie-magnezu-oraz-jak-w-minute-zrobic-oliwe-magnezowa/
      http://www.pepsieliot.com/jak-po-co-i-ile-brac-magnezu-czyli-mega-wazne-porady-doktora-sircusa/
      B complex
      Witaminy z grupy B, można brać Greens & Fruits TiB, który jest szerokim suplementem minerałowo-witaminowym generalnie bardzo wspierającym odporność i działającym przeciwzapalnie 2 razy dziennie po 1 tabletce do śniadania i obiadu (jest to kuracja) http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/10-greens-fruits-90tabl-tib-254475917121.html, lub jakiś suplement zawierający jedynie B complex.
      Gdy mamy alergię na któryś ze składników G&F TiB należy brać tylko B complex http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/2496-sub-lingual-vitamin-b-complex-50g-gg-5060040820216.html
      .
      Nieszczelność jelita przy Hashimoto:
      Glutamina
      Glutamina – leczenie nieszczelności jelit
      Odstawienie glutenu, oraz kazeiny i kuracja glutaminą
      http://thisisbio.pl/aminokwasy/140-l-glutamine-micro-powder-500g-amix–8594159531673.html
      według protokołu http://www.pepsieliot.com/l-glutamina-czyli-protokol-testowania-glutaminy-przy-nieszczelnym-jelicie/,
      Ewentualnie dla wszystkojedzących bulion z kości.
      Kolagen
      Oprócz tego kuracja kolagenem http://thisisbio.pl/stawy-wiezadla-kosci/2497-kolagen-peptan-f-150g-tib–254475917435.html
      10 gramów do jakiegokolwiek płynu, świeży sok, woda
      Białko izolat serwatki CFM
      Posiłek z szejka Shape Shake http://thisisbio.pl/odchudzanie/83-shape-shake-420g-tib-.html#/26-smak-truskawka
      Braki witaminy C i przewlekłe i ostre stany zapalne, Hashimoto
      Witamina C (kalibracja i suplementacja)
      Witamnina C – kwas askorbinowy TiB http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/1685-witamina-c-kwas-l-askorbinowy-170g-tib–254475917398.html?search_query=kwas&results=890  następnie zrób kalibrację tak : http://www.pepsieliot.com/kwas-askorbinowy-alez-to-chemia-to-trujace/
      Po kalibracji możesz brać 2 gramy dziennie tej, albo przejść na witaminę C 1000+TiB http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/58-vitamin-c-1000-50tabl-tib-254475917206.html 2x po 1 tabletce rano i wieczorem.

      Żywność wszech czasów (Hashimoto, stany zapalne wszelkie, raki, niedoczynność, mózg – cukrzyca typu 3, chudnięcie)
      Kurkuma
      Kurkuma http://thisisbio.pl/kurkuma/108-kurkuma-100-organic-110g-this-is-bio-254475917343.html – 1, 5 grama dziennie z pieprzem cayenne i olejem kokosowym (możesz sobie dodać jeszcze octu balsamicznego i czosnek, oraz trochę soli himalajskiej i będziesz miała świetny sos winegret do sałatki)
      Hashimoto, niedoczynność, mózg (cukrzyca typu 3), chudnięcie
      Olej kokosowy
      Używam ten http://thisisbio.pl/oleje-oliwy-oliwki/963-olej-kokosowy-virgin-bio-200ml-bio-planete-4260355580558.html
      Siarka organiczna i przewlekły stan zapalny
      MSM
      Ponieważ Hashimoto to choroba autoimmunologiczna należy przede wszystkim unikać stresu i stosować preparaty antyzapalne. Dlatego do witaminy C (kwasu askorbinowego TiB http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/1685-witamina-c-kwas-l-askorbinowy-170g-tib–254475917398.html?search_query=kwas&results=890 ) należy dosypać gram (czubek noża) MSM TiB http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/1686-msm-siarka-organiczna-110g-tib–254475917404.html

      Omega 3
      Omega 3 TiB http://thisisbio.pl/zdrowe-tluszcze/16-omega-3-60kaps-tib-254475917190.html
      Poprawa składu bakterii w jelitach (Hashimoto trudności z chudnięciem)
      Inulina
      Inulina (oligosacharydy) http://thisisbio.pl/trawienie/309-inulin-powder-227g-swanson-87614025209.html
      Insulinooporność, cukrzyca, psyche, Hashimoto
      Ashwaghanda http://thisisbio.pl/ashwagandha/115-ashwagandha-100-organic-110g-this-is-bio-254475917367.html?search_query=ashwa&results=2
      Super antyoksydanty
      Witamina E
      Do witaminy C bardzo dobrze jest dołączyć naturalną witaminę E http://thisisbio.pl/witaminy-i-mineraly/136-vitamin-e-60kaps-nutrione–8436035238194.html lub/i glutation

      Glutation
      http://thisisbio.pl/antyoksydanty/130-l-glutathione-60kaps-nutrione–8436035237395.html

  31. Matkapolka 24 lutego 2017 o 02:57

    Witaj, potrzebuje pomocy! Juz Ledwo zipie! Od ponad 5lat ciagle jestem w ciazy,albo karmie.. ostatnie pol roku najmłodsza córkę. Po żadnej z 3 ciazy nie zregenerowałam organizmu, brałam i dalej biorę tylko multiwitamine dla ciężarnych… i żelazo. Żelazo w 1 ciazy zaleciła doktor, w 2 i 3 sama kupiłam(health visitor pochwaliła i kazała kontynuować). Za każdym razem juz po tygodniu czułam ogromna poprawe(czyli skończyło sie zasypianie gdzie usiadłam). Poza tym staram sie zdrowo odżywiać(co różnie wychodzi), nie jem nabiału, czekolady,jajek i orzechów (corka ma alergie).
    Wypadło mi mnóstwo włosów, po każdej ciazy chudłam do 45kg teraz jest 50,ale czyje ze tracę apetyt i juz sie boje.
    Biegam pomiędzy trójka małych dzieci, nie mam juz siły i przestaje mnie to cieszyć 🙁
    Proszę o pomoc co powinnam suplementowac, jakie badania zrobić? Mieszkam w UK i cieżko sie tu doprosic, ale moze sie uda. Wysyłacie suplementy do uk?

    1. Pepsi Eliot 24 lutego 2017 o 07:53

      oczywiście, że wysyłamy, powinnaś zrobić sobie kurację Greens & Fruits TiB, oraz zacząć przyjmować D3 TiB + K2 TiB, dobrze byłoby zbadać 25(OH)D

  32. Malgosia 71 26 lutego 2017 o 18:57

    A ja od zawsze mam problemy z zelazem. Tyle co wiem to:
    Niedokwasnosc zoladka – nie wchlania sie zelazo
    Bedac dzieciakiem czesto bywalam w szpitalu lykajac tzw sonde. Taki wredny pomaranczowy wezyk z podzialkami.
    W parze z Fe powinien isc kwas foliowy
    Znikomo jadam mieso
    No i wiem ze jak robi sie badanie poziomu Fe trzeba zrobic ferrytyne aby miec dokladniejszy oglad
    Poziom B12 u mnie gorna granica normy.

    A wogole to mam czasem dziwne objawy. Ja to nazywam problem z wytworzeniem temp. Jestem w pidzamie okryta koldra i 2 kocami a mi zimno od gornej czesci plecow MIMO, iz jestem okryta.
    ??????
    Jakas rada na mocne podbicie Fe?

  33. grzegorzadam 14 lipca 2017 o 18:01

    Anemia przyczyny:
    Okazuje się, że braki żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego często wynikają z… zakażenia pasożytami! Jeszcze kilka lat temu temat pasożytów był dla większości z nas obcy, nikt nie wierzył, że możemy mieć w sobie robaki, które nas zjadają. A jednak – dzięki działaniom amerykańskich i rosyjskich specjalistów świat dowiedział się, że 80% procent ludzi jest zakażonych pasożytami i odpowiadają one za wiele współczesnych chorób – w tym anemię.
    Pasożyty są organizmami żyjącymi w naszych organizmach i żywiącymi się tym, co my zjemy. Nie jest to jednak dodatkowy „kolega” do jedzenia, który pomoże nam schudnąć – jak błędnie jakiś czas temu myślały panie stosujące tabletki z larwami tasiemca. Pasożyt zjada nasze substancje odżywcze, które organizm wydobył z jedzenia. Czyli pasożyty zjadają nasze żelazo, naszą hemoglobinę, nasze witaminy. W tym kontekście staje się oczywiste, że każda osoba chorująca na anemię powinna sprawdzić, czy ma pasożyty, ponieważ jeśli okaże się, że jest nimi zakażona to jedynie odpowiednio dobrana kuracja antypasożytnicza może trwale przywrócić ją do zdrowia.”

  34. Aga 25 lipca 2017 o 09:45

    A jak mam pytanie, co może być przyczyną podwyższonego żelaza u 14 latka. Wynik 202 przy normie 170. Wyniki morfologii w normie, OB 2,
    Odżywianie bez chemii sklepowej. Intensywny wysiłek fizyczny, codzienne treningi piłkarskie.
    Gdzieś przeczytałam, że wysoki poziom żelaza może powodować stany zapalne.
    Ostatnio ma częste bóle pod kolanem.
    Jest jakiś sposób na obniżenie żelaza?

    1. Pepsi Eliot 25 lipca 2017 o 09:51

      przyczyną nadmiernej ilości żelaza we krwi, może okazać się dieta obfitująca w ten pierwiastek, która oparta jest w głównej mierze na czerwonym mięsie, ponieważ bogate jest ono w żelazo hemowe, stanowiące najlepiej przyswajalną formę pierwiastka.Żółtka jaj też. Drugą, bardzo istotną przyczyną pojawienie się nadmiaru żelaza jest choroba metaboliczna – hemochromatoza, która związana jest z nadmiernym wchłanianiem żelaza z przewodu pokarmowego, pochodzącego z pożywienia. Wyróżnia się dwie postacie tej choroby: pierwotną i wtórną.

  35. Aga 25 lipca 2017 o 10:00

    Pierwszą przyczynę wykluczam, czerwone mięso; dwa razy w roku.
    Co proponujesz? Jakieś badania dodatkowe powinnam mu zrobić?

    1. Pepsi Eliot 25 lipca 2017 o 10:22

      wygooglaj hemochromatozę,

    2. JoannaB 25 lipca 2017 o 10:31

      Ja zrobiłabym analizę komputerową DICOMem pod kątem przyjrzenia się krwinkom i krwi na okoliczność pasożytów. Przy okazji można zbadać cały organizm i na pewno wyjdzie coś, co naprowadzi na właściwy trop. U mnie to była schistosoma, nabyłam ją z ryb typu łosoś po szwedzku…albo sushi albo wędzone na zimno. Oczyściłam się z pasożyta i problem mam z głowy. Miałam takie same wyniki żelaza mimo diety wegetariańskiej, czyli mięso nie mogło być przyczyną. Byłam u hematologa, aktualnie wszystko mam w porzo.

  36. Aga 25 lipca 2017 o 10:11

    Czy codzienne picie, na czczo wody z cytryną i miodem, może być przyczyną podwyższonego poziomu żelaza?

    1. Pepsi Eliot 25 lipca 2017 o 10:20

      nie

Dodaj komentarz

Sklep
Dołącz do Strefy VIP
i bądź na bieżąco!

Zarejestruj sięZaloguj się