Czy niacyna może powodować hepatoksyczność? Bać się?
  • Pepsi EliotAutor:Pepsi Eliot

Czy niacyna może powodować hepatoksyczność? Bać się?

Dodano: 33
miasto
miasto
Niacyna, czyli postać Witaminy B3 weszła na salony stała się bardzo popularną witaminą I bardzo dobrze. Sama też się do tego w jakiś sposób przyczyniłam...

Niacyna, czyli postać Witaminy B3 weszła na salony stała się bardzo popularną witaminą. I bardzo dobrze. Sama też się do tego w jakiś sposób przyczyniłam, publikując swego czasu dość kontrowersyjny, acz bardzo popularny tekst o szpitalach psychiatrycznych, które mogłyby podawać swoim pacjentom duże dawki niacyny, aby polepszyć ich stan psychiczny. Oliwy do ognia dodała książka doktora Witamy, czyli Saula, który dowodzi, że duże dawki pewnych witamin mają właściwości leczące, co potwierdza wielu pacjentów.

Wracając do naszej niacyny, jest ogólnie wiadome, że może powodować tak zwanego flesza. Jest to niegroźne zaczerwienienie skóry, które mija po około 20 minutach. Można też być uczulonym na niacynę i wtedy flesz jest naprawdę bardzo duży i generalnie taka osoba nie powinna stosować witaminy B3 w tej formie. Nikotynamid posiada trochę inne zalety, ale nie powoduje flesza. Dlatego biorąc niacynę, szczególnie na początku, podziel dawkę na mniejsze ilości i bierz w różnych porach dnia.

Coś powinnaś jednak wiedzieć, gdy zamierzasz poprawić swój stan psyche niacyną

Niacyna w dawkach powyżej 500 mg na dobę powoduje przemijające, bezobjawowe zwiększenie poziomów aminotransferazy w surowicy nawet u 20% ludzi. Podwyższenia rzadko są większe niż 3-krotność górnej granicy normalnego zakresu i zwykle ustępują samoistnie, nawet przy kontynuacji przyjmowania leku. Efekt jest częściowo zależny od dawki i występuje częściej w przypadku dawek powyżej 3 g niacyny na dzień.

U niektórych pacjentów występuje ogólny spadek białek surowicy syntetyzowanych przez wątrobę, a w niektórych przypadkach koagulopatia wraz ze wzrostem czasu protrombiny i spadkiem albuminy w surowicy, czynnikami krzepnięcia i apolipoprotein. Zmiany te szybko ustępują po zaprzestaniu leczenia i mogą nie powtórzyć się po zastosowaniu mniejszych dawek.

Niacyna może również powodować poważną hepatotoksyczność, ale jest to rzadkie!

Znacząca hepatotoksyczność występuje szczególnie często w przypadku dużych dawek niacyny o przedłużonym uwalnianiu. Żeby nie było, że ktoś nie zrozumiał tego słowa, oznacza wywoływanie uszkodzeń wątroby i nie ma żartów z taką hepatotoksyną.

W wielu przypadkach uszkodzenie staje się widoczne po zwiększeniu dawki lub po przejściu z regularnej postaci krystalicznej do postaci o przedłużonym uwalnianiu. Ten wzór jest głównie wątrobowokomórkowy, chociaż opisano przypadki z cholestatycznym wzorem. U pacjentów występuje żółtaczka, swędzenie, nudności, wymioty i zmęczenie. Gdy uszkodzenie jest wynikiem przejścia z postaci krystalicznej na postać o przedłużonym uwalnianiu, uszkodzenie może pojawić się ostro w ciągu kilku dni po rozpoczęciu kuracji, ale tak jak napisałam, sytuacja dotyczy niacyny o przedłużonym uwalnianiu.

Niektórzy naturopaci uważają, że flesz po niacynie, oznacza braki fosforu. Podobnie jak podaje Walter Last, że uczulenie na MSM (siarka organiczna) często występuje u tych z brakami molibdenu i po uzupełnieniu braków z automatu znika uczulenie na MSM. Z drugiej strony z mojego wywiadu z pewną dziewczyną ze sporym fleszem po niacynie, wynikło, że nie miała braków fosforu, gdyż zbadała i fosfor i kobalt. Szkoda, że tak rzadko można natrafić na lanboratorium, które chętnie bada takie cymesy.

Konkluzja jest taka, że powinnaś rezolutnie podchodzić do pewnych wieści. Nie, żeby się wystraszyć i rezygnować dla zasadym, ale żeby dokonywać śwaidomego wyboru i w razie czego bardzo powoli wprowadzać zwiększone dawkowanie witaminy B3 w formie niacyny.

Nie jestem lekarzem, ale mogę dać sobie obciąć mały palec, jak w kryminale Agaty Christe, że wspaniałe osiągnięcia poprawy psychiki można uzyskać spożywając wykwintny, gdyż organiczny pokarm, suplemntację uzupełniającą braki bezwzględnie tak. Jednak nic nie zastąpi aktywności fizycznej, najlepiej bieganie, wraz z głębokimi oddechami i codziennie ddotelenianie i nawadnianie ciała 4 szklankami.

owocek

 33
  • darek   IP
    Z tym fleszem to jest dziwna sprawa, sądzę że może zależeć mocno od tego co w danym dniu zjedliśmy, bo po takiej samej ilości niacyny nieraz nie łapię żadnego flesza, a nieraz jak przywali to masakra, 30 minut wyjęte z życiorysu bo nie tylko że robię się czerwony na gębie, szyj i uszach jak rak to jeszcze robi mi się tak gorąco i swędząco że mam ochotę skórę zedrzeć. Zastanawiam się nieraz czy faktycznie jest to takie zdrowe skoro czasem daje w moim przypadku tak mocne efekty, chyba że mam uczulenie na niacynę lecz nie zawsze się ono uaktywnia.
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 2
    • Podpis   IP
      Czyli nie kwas tytoniowy jest beee, tylko nikotynamid?
      Dodaj odpowiedź 0 0
        Odpowiedzi: 1
      • gola26   IP
        Witaj Pepsi, mam bardzo niską przyswajalność niacyny,pomimo łączenia z wit C i po posiłku, już po 50mg mam ogromnego flusha i ból żołądka. Obstawiałam właśnie brak fosforu i molibdenu, ale jeszcze nie robiłam badań.
        Inny możliwy związek z dużym flushem może być wysoki cukier i cukrzyca.
        Dodaj odpowiedź 0 0
          Odpowiedzi: 1
        • Madziejka   IP
          Hej Pepsi,
          Proszę doradź co byś z suplementów poleciła 14 latkowi z depresją. Poza psychoterapią i lekami anty. Mam jakiegoś pecha w tym temacie. Nasza pediatra nas wystawiła, stwierdziła że młody powinien się douczyć czym jest Homeopatia zanim coś będzie od niej brał, a lekarka która dobiera nam suplementy milczy od 4 tygodni, pomimo moich ponagleń. Więc ani nie wiem ile dawać niacyny ani innych witamin i minerałów. Młody waży około 60 kg. Badania krwi miał w grudniu robione i wszystkie prawidłowe. Ale teraz słabo je, częściej chińskie zupki niż zdrowe systematyczne posiłki. I jest totalnie asportowy i nienawidzi słońca. Może choć suplementy w niego wcisnę? Podpowiesz coś? Z góry dziękuję.
          Dodaj odpowiedź 0 0
            Odpowiedzi: 1
          • MAGDA   IP
            Dobra. Co jest lepsze jak suplement? Niacyna czy niacynamid. Niacyna na spadek cholesterolu. Niacynamid na poprawę cery. A jeśli szukamy czegoś po prostu na poprawę poziomu B3 w organizmie, to co zażyć? W jakimś poście była wzmianka - MIESZAĆ OBA ;) Oczywiście niacynamid nie wywołuje efektu flesh, ale chodzi mi o aspekt metabolizmu w organizmie.
            Dodaj odpowiedź 0 0
              Odpowiedzi: 2

            Czytaj także